WO II in podcasts
Ontmoeting Publieksgeschiedenis van het CegeSoma (2024-5)
Lezing met debat.
Genodigden: Romane Carmon, Perrine Sokal en Constance Hautier.
Moderator: Éric Loze.
Woensdag 19 juni e.k. organiseren het CegeSoma en de vzw “Vrienden van het CegeSoma” hun laatste ontmoeting Publieksgeschiedenis vóór het zomerreces. Graag nodigen ze je uit om de ervaring te komen delen van drie jonge vrouwen die gekozen hebben om een stuk geschiedenis van de Tweede Wereldoorlog te brengen onder vorm van een podcast.
In de context van de 80e verjaardag van de bevrijding, in september eerstkomend, heeft Romane Carmon zich gebogen over het verschil tussen het collectieve geheugen en persoonlijke herinneringen aan dezelfde gebeurtenissen. De bijzondere ervaringen van een doorsnee vrouw, van een kind in de clandestiniteit en van een vrouw wiens hoofdharen werden afgeschoren vertonen verschillen én gelijkenissen die aan de complexe Geschiedenis een apart menselijk gelaat geven.
Perrine Sokal bekijkt een verborgen familiegeschiedenis die ze had ontdekt in een koffertje dat haar grootvader na zijn dood had achtergelaten. Ze volgt de sporen van voorvader Emil Sokal, een kunsthandelaar te Wenen die door de Gestapo werd vervolgd vanwege de verkoop van een kelk, en van zijn echtgenote Maria die in verdachte omstandigheden om het leven kwam. Perrine voert samen met haar familie een onderzoek dat nieuw licht werpt op minder bekende stukken geschiedenis zoals de 'Klostersturm' of operatie 'Aktion T4'.
Constance Hautier gaat op zoek naar de geschiedenis van haar grootmoeder Marguerite Monin die aan het begin van de oorlog een 25-jarige hoedenmaakster was. Ze werd aangehouden door de Gestapo en 367 dagen opgesloten in de gevangenis Sint-Gillis te Brussel. Met haar verhaal van hoedenwinkeltje naar verzetsdaden aan de zijde van haar verloofde Joseph gunt Marguerite ons een blik achter de schermen van de clandestiene strijd tegen de nazibezetting in België.
Deze drie bijzondere verhalen wekken nieuwsgierigheid en leiden tot heel wat vragen. Waarom werden deze projecten aangevat en waarom werd gekozen voor podcasts om ze te valoriseren? Welke wetenschappelijke aanpak werd gevolgd en welke bronnen werden in de drie verschillende gevallen aangewend? Hoe kan het privéverhaal van familiegeschiedenissen samengaan met de afstandelijkheid die eigen is aan historische kritiek? Wat is de bijdrage van geschiedkundigen in deze vertellingen? Welk stappenplan moet worden gevolgd om een podcast te maken? Welke zijn de moeilijkheden en vereisten van dit communicatiemedium? Wat is de levenscyclus van een podcast en hoe kan hij best gevaloriseerd worden? Hoe kan de afwezigheid van visuele elementen worden opgevangen om de aandacht vast te houden?
Interesse? Kom dan zeker langs om deze boeiende lezing met debat mee te volgen!
Romane Carmon is historica (UCLouvain) en gespecialiseerd in geschiedeniscommunicatie. Sinds meerdere jaren bekijkt ze verschillende formats en manieren om de geschiedenis tot bij een ruim publiek te brengen. Als freelancer publiceert ze voor de RTBF cultuur- en geschiedeniskronieken en ze werkt mee aan diverse audiovisuele projecten. Haar eindwerk over vrouwen in het Geheim Leger bracht haar naar projecten rond herinnering en geschiedenis. Ze werkte mee aan de documentaire 'Enfants de résistants' die in november 2023 werd uitgezonden op La Une (RTBF). In die context doet ze verder onderzoek naar de persoonlijkheid van Yvonne Nèvejean, directrice van het Nationaal Werk voor Kinderwelzijn en verzetsstrijdster. Momenteel werkt ze aan haar eerste podcast, 'La Lettre V'.
Perrine Sokal is romanist en communicatie- en marketingconsultant. Ze was werkzaam bij PR-bureaus en ondernemingen in de sectoren film, financiën en gezondheid. Vervolgens richtte ze haar eigen bedrijf op, Sounds Good, om consultancy te combineren met haar passie voor de audiosector.
Eind 2023 regisseerde ze de achtdelige documentaire 'La Mallette verte', een productie van Gsara met steun van het Fonds d’Aide à la Création Radiophonique en The Foundation for the Memory of the Shoah. De reeks werd uitgezonden op La Première (RTBF) en werd door Télérama opgenomen in de hitlijst van beste podcasts van 2024.
Constance Hautier heeft een bachelorsdiploma Kunstgeschiedenis (ULB) en een master Cultuurbeheer (City University London). Na verschillende jaren ervaring in de cultuursector in Parijs, Londen en Brussel lanceerde ze in 2021 de podcast The Audio Guide, waarin ze focust op het traject van creatieve vrouwen die projecten uitdragen in de kunstwereld. Ze is ook zelfstandig tentoonstellingscurator, schrijfster en regisseuse van de podcast 'Marguerite'.
Ter afronding van haar laatste audioreeks wordt tot 23 juni 2024 in Hotel Hannon te Sint-Gillis de tentoonstelling 'Marguerite' gehouden.
Éric Loze werd in oktober 1994 aangeworven als RTBF-journalist. Hij werkte eerst voor de redactie Charleroi en vervolgens voor het televisiejournaal. Daarna vervoegde hij het team van het reportagemagazine ‘Questions à la Une’ en lanceerde vervolgens het programma ‘Les Bureaux du Pouvoir’ met politieke interviews. Van mei 2009 tot december 2017 was hij redactieverantwoordelijke bij SONUMA. Hij werkte aan de inventarisering en reorganisatie van de radio- en tv-collecties en aan de index en valorisatie van hun inhoud. In 2018 keert Eric Loze terug naar de RTBF waar hij voor de radio gaat werken. Hij is de auteur en regisseur van meer dan 150 lange radioverhalen (reeksen, documentaires, podcasts) voor de programma’s ‘Le Fantôme de la Radio’, ‘Un Jour dans l’Histoire’, ‘Sombre Belgique’ en ‘Par Ouï Dire’ die worden uitgezonden op La Première. Sinds 2009 is hij ook professor aan het INSAS (Kunsthogeschool) waar hij geschiedenis van radio en tv doceert.